Wat is kapok en waarom zijn wij fan van dit duurzame materiaal?
Een van onze bestverkochte kussens zijn gevuld met het natuurlijke materiaal kapok. Maar wat is kapok precies? Lees het hier!
Impact
✔ Duurzaam en van de hoogste kwaliteit
✔ Het zachtste beddengoed en badgoed
✔ Ons katoen is 100% biologisch en gecertificeerd
Vanaf 3 juli 2021 gaat er nieuwe EU wet- en regelgeving gelden, waarbij single-use plastic aan banden wordt gelegd. Dat vinden wij goed nieuws! Echter, het effect op het totale probleem blijkt flink tegen te vallen. Deze nieuwe regels, samen met alle andere wereldwijde toezeggingen om plasticvervuiling aan te pakken, zorgen ervoor dat in 2040 slechts 7% minder plastic afval de oceanen in zal stromen. Bij Yumeko vinden we dit niet voldoende, daarom hebben wij ons aangesloten bij de campagne van Dopper. Samen streven we naar plasticvrije oceanen. Wij vertellen u graag meer over deze campagne.
WAT IS HET PROBLEEM?
Wereldwijd gebruiken we met z’n allen steeds meer plastic verpakkingsmateriaal. De positieve eigenschap van dit materiaal is ook direct de negatieve: plastic is sterk is en vergaat niet. Hierdoor is het fijn verpakkingsmateriaal – bijvoorbeeld voor een flesje water, en ook voor beddengoed dat ongeschonden bij de klant moet aankomen – maar nadat de verpakking zijn werk heeft gedaan, blijft het als afval rondzwerven.
Op grote schaal worden we ons hier steeds meer bewust van. Zo zijn er gelukkig steeds meer wereldwijde toezeggingen om plasticvervuiling aan te pakken. Deze toezeggingen worden gedaan door zowel bedrijven, overheden als internationale samenwerkingen. Maar de huidige beloftes zijn niet voldoende, toont onderzoek door onder andere de Ellen McArthur Foundation uit 2020 aan.
Op dit moment stroomt er jaarlijks 11 miljoen M3 plastic naar de oceaan. Als productie en consumptie doorgroeien zoals dat tot nu toe gaat, dan is de verwachting dat er in 2040 zo’n 29 miljoen M3 op jaarbasis de oceaan instroomt. Onderzoekers van het rapport hebben berekend dat de huidige regels zullen zorgen voor een afname van zo’n 7%. In plaats van de verwachte 29 miljoen, zal er een toestroom zijn van 27 miljoen M3 per jaar.
Een vermindering van 7% vinden wij niet voldoende. Want stel dat Yumeko slechts 7% van haar verantwoordelijkheid zou nemen. Dit zou betekenen dat iemand slechts 1 kussensloop ontvangt, terwijl diegene een complete overtrekset heeft besteld. U raadt het al: dit heeft natuurlijk geen zin.
DOPPER EN YUMEKO
Bij Dopper lazen zij bovengenoemd rapport, en schrokken van de cijfers. Daarom besloten zij om andere bedrijven op te trommelen voor een bewustwordingscampagne. Want zoals Dopper-CEO Virginia Yanquilevich aangeeft:
Één van de dingen die namelijk niet wordt aangepakt met de nieuwe regels, is het gebruik van wegwerpwaterflessen. Dit terwijl wegwerpflessen op nummer 1 staan van de meest aangetroffen plastic wegwerpartikelen op Europese stranden.
Sinds maart 2021 is Yumeko aangesloten bij de Dopper Wave. Dit is een initiatief van Dopper waarbij individuen en bedrijven zich kunnen aansluiten en waarmee zij verklaren dat ze geen wegwerpwaterflessen meer gebruiken. Bij Yumeko hebben alle collega’s een Dopperfles.
Naar aanleiding van Yumeko’s deelname aan de Dopper Wave, benaderde Dopper ons om met deze 7%-campagne mee te doen. Hierop zeiden we volmondig ‘ja’, want Yumeko vindt dat het bedrijfsleven een leidende rol moet nemen in de verduurzaming van de samenleving. Bedrijven hebben in hun productieketens een maatschappelijke verplichting; de zorg voor de natuur, het voorkomen van overbelasting van de aarde, zorg voor dierenwelzijn en zorg voor de mensen die voor hen werken. Deze samenwerking tussen Dopper en Yumeko laat goed zien hoe het bedrijfsleven samen sterker staat, en de positieve veranderingen die het teweeg kan brengen.
YUMEKO EN PLASTIC VERBRUIK
Naast dat we ons aansluiten bij externe initiatieven zoals Dopper en haar Wave, zijn we bij Yumeko achter de schermen ook bewust bezig met ons plastic verbruik, waaronder onze verpakkingsmaterialen. Zoals eerder beschreven is plastic handig verpakkingsmateriaal omdat het erg sterk is. Echter, we willen natuurlijk zo min mogelijk aan de plastic opeenhoping in de oceaan bijdragen. Op dit moment maken we daarom gebruik van bepaalde alternatieven, en kijken we ook voor onze overige productgroepen wat de mogelijkheden zijn. Voor sommige producten gebruiken wij nog wel plastic verpakkingsmateriaal. Dit gaan we verminderen in de komende tijd, maar op dit moment hebben we nog geen gewenst alternatief gevonden. Waarom we dan toch voor plastic kiezen, dat leggen we uit in de blog “Hoe zit het met de plastic verpakking van Yumeko producten”.
DOE OOK MEE!
Doe ook mee met het verminderen van plastic gebruik! Dat kan bijvoorbeeld door u aan te sluiten bij de Dopper Wave, en daarmee direct te beloven om geen eenmalige waterflessen meer te gebruiken.
Lees hier meer over de plastic situatie en de plannen van Dopper.
Geraadpleegde bronnen:
Een van onze bestverkochte kussens zijn gevuld met het natuurlijke materiaal kapok. Maar wat is kapok precies? Lees het hier!
Impact
Elk jaar maken we bij Yumeko een Impact Report, waarbij we duiken in de positieve impact die we hebben gemaakt op het gebied van mens, dier en milieu.
Impact
In onze collectie vind je verschillende soorten wol zoals merino-, kasjmier, yak en alpacawol. Bij Yumeko zijn we dol op wol. We gebruiken het in dekbedden, plaids, kussens en kruikzakken. Bekijk items uit onze wol collectie.
Impact
In het voorjaar van 2022 kreeg Yumeko de B Corp-certificering. Alleen bedrijven die qua sociaal en duurzaam ondernemen aan een hoge standaard voldoen mogen zich officieel B Corp noemen.
Impact
Yumeko heeft een eigen donsrecycling opgezet. Onze ‘Renew' collectie is gemaakt van gerecycled dons. Maar hoe wordt dons precies gerecycled?
Impact
Yumeko en Conscious Hotels hebben de handen ineengeslagen voor een innovatief project om oude donzen kussens te recyclen tot nieuwe donzen kussens.
Impact
Samen met de producent kopen we ons fairtrade en biologisch katoen direct in bij de boer. Dat is goed nieuws voor de boer, maar ook voor het milieu.
Impact
Er zijn gelukkig steeds meer consumenten en producenten die vinden dat we van fast fashion naar slow fashion moeten gaan; duurzame, tijdloze collecties maken die niet belastend zijn voor milieu, mens en dier.
Impact
Het biologische katoen van Yumeko bespaard niet alleen veel water. Maar het water blijft ook schoon. In tegenstelling tot gangbaar katoen
Impact
Soms moet ook Yumeko de prijzen verhogen, want we blijven eerlijke lonen betalen aan onze leveranciers. En ook de kosten van transport, katoen en andere grondstoffen stegen.
Impact